Sunday 20 April 2014

SEORANG GURU SEKOLAH RENDAH RISAU AMAT APABILA MENDAPATI RAMAI SUNGGUH MURID SEKOLAH RENDAH MENYOKONG PAKATAN RAKYAT!!!!!

"Kak risau bila tgk ramai murid sek rendah taksub dgn parti pembangkang. Kak tanya mrk knape sokong .... ? Mrk jwb mak ayah..kak cuba reset minda murid yg tak tahu apa apa..tp bila mrk balik umah, minda direset semula oleh mak bapak..ni belum criter bab pendidik yg pembangkang..We have to do something to fix this my dear brother"

Begitulah bunyi nada seorang pendidik yang mengajar sekolah rendah .. mentaliti dan kualiti serta jati dirinya..rasa risau amat sangat apabila rakyat peringkat sekolah rendah lagi sudah mula jijik, benci, menyampah dan meluat dengan UMNO/BN.

Sudah mula terbayang diwajah pendidik ini betapa kedudukan UMNO pada PRU 14 nanti sudah tidak selamat sebab yang berfikiran begini bukan sahaja rakyat diperingkat sekolah rendah tetapi sekolah menengah dan juga menara gading.

Lagi satu Omak Kau rasa pelik.. kerja pendidik adalah mendidik dan mengajar bukannya reset minda budak untuk sokong UMNO/BN.

Yang pasti UMNO/BN sudah ditolak diperingkat sekolah rendah lagi .. sampai sekolah menengah akan di terajang .. sampai umur boleh mengundi akan dihumban.

UMNO KECUNDANG RAKYAT SENANG

77 comments:

  1. Serahkan pada papagomo....everything will be setel.punya

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. CIKGU POMPUAN NI SODANG MENGATOR LANGKAH UNTOK MENJADI GURU BOSAR.... DIO PUNYO KIPAS TAHAP MAKSIMOM

      Delete
    3. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    4. duit,duit,duit.20 April 2014 at 15:41

      Aku pun pelik ngan sekolah rendah kat Assam Kumbang,Taiping nie.tetiba jer aku nak kena bayar lagi yuran pibg RM10,yuran peningkatang akedemik rm 50 dan satu lagi yuran apa kejadah nya RM 10.buka sekolah dah bayar habis segala kejadah yuran.April nie ader lagi.aper punya sial Pengerusi PIBG nie.lagi nak duit.agak agak ler.bila buat program minta duit,lagi dok minta duit.awat ingat aku nie mencetak duit ker.

      Delete
    5. Penat ler aku,kena bayar kat PIBG sek .keb.assam kumbang tahun 6 lagi RM90.bagi ler genap rm100.fuh,PIBG pun dah pandai mentedarah duit sampai mcm nie.tu belum lagi kutipan mesyuarat,nak baca yassin,derma tu derma nie.dan mcm sekolah swasta plak dah.

      Delete
    6. Woi cikgu fazidah.aper masalah hang.kerja hang mengajar.bukan jadi balaci umno plak.jika elok umno tu orang tak pertikai.bila busuk hingga usus maka usah kata orang dewasa,kekanak pun pertikai.yg cikgu fazidah dok kalut per hal.per kata cikgu minta diadakan satu program mengumnokan bebudak sekolah dan cikgu fazidah jadi pengerusi nya.setidak tidak nya dapat gak cilok duit program tu.amasam cikgu fazidah.

      Delete
    7. woi fazidah.. kalau kau ngajar supaya sokong PR baru kitaorang puji kata profesional.. cikgu yang bijak.. dulu ada sorang cikgu yang mengutuk menteri kitaorang puji melangit.. kau kalau nak kami puji kau sokonglah PR..

      Delete
    8. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  2. Ko dok ngajar ikut silibus sekular apa nak komen wahai cikgu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikgu PR ajar ikut Islam ke?? bila PR memerintah tukar silibus ke?? PkR dan DAP sokong ke??? PAS nak buat hudud pun PKR tak sokong...

      Delete
    2. Mana nak tau! PR pun tak perintah Mesia lagi! Kih kih kih

      Delete
    3. nak buat hudud pun PKR takmau!!!

      Delete
    4. Murid: apa makna najis mughalazah?
      Datuk: errrrr errrrrr errrrr

      Delete
    5. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    6. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  3. no need to fix. dah high time utk tukar selera. itu pun tak faham !1

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. Apa makna najis mughalazah?
      Errrrr errrrr errrrr

      Delete
    3. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    4. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  4. tukar federal selesai isu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. Apa makna najis mughalazah?
      Errrr errrr errrrrr

      Delete
    3. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    4. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  5. NAK TAHU KENAPA MACAI SOKONG ANWAR??

    BACA BAWAH NI;


    PARODY ANWAR AL SATU SAAT

    ANWAR: INI SEMUA SALAH UMNO TAK AMBIL TINDAKAN SATU SAAT.

    MACAI ANWAR: YA INI SEMUA SALAH UMNO TAK BERTINDAK SATU SAAT.

    MACAI ANWAR RAMAI2: KITA AKAN BAKAR BENDERA JEPUN.

    LOLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL

    ReplyDelete
    Replies
    1. anwar al satu saat dah nyanyuk. macai anwar bodoh. kah kah kah

      Delete
    2. SBB aljubtuya

      Apa makna najis mughalazah?
      Errrr errrrr errrrr

      Delete
    3. NAK TAU KENAPA TANTUYA KENA C4??

      LOLLLLLLLL

      Delete
    4. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  6. Cikgu Fazidah..ntah2 anak cikgu pun bkn umno.. sekuat-kuat umno mak bapak,bila anak jumpa internet..dah x kuat umno..termasuk sy nih cikgu.. Sbb zaman sy adalah pelbagai pilihan untuk sumber maklumat..zaman cikgu x ramai yg celik huruf sbb tu caya bulat2 tibi @ cerita khabar... kalo akhbar dia masuk jugak x cerita busuk2.. cerita khabar@tb masuk cerita wangi2 shj.

    Tau x cikgu Tun M dah lama dah tau,sbb tu dia ckp menyesal x sekat internet..kalo x caya cuba tanya Tun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. Apa makna najis mughalazah?
      Errrrr errrrr errrr

      Delete
    3. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  7. Sian memurid kat kelas tu dapat cikgu bodoh.... Siaaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. Apa makna najis mughalazah?
      Errrrr errrtt errrrr

      Delete
    3. Weiii sapa kata cikgu tu bodo weiii. Dia bijak. Dia tgh mengampu mudin sbb nak jadik guru besar. Klu nak harap kelayakan sampai mamposss pun dia tak layak

      Delete
    4. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    5. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  8. Hehehe...padanya hanya umno je yg wajib disokong..buduss asparagusss punya cikgu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. Tugas cikgi ngajor ikut silibus. Cikgi ni ngajor ikut umno. Patut la budak2 tak nak ikut.

      Delete
    3. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
    4. Pandai berkata-kata sahaja tapi tak amalkan buat apa kalau undang2 Allah turunkan pun tak nak ikut malahan menyokong pemimpin yg tolak dan hina Al-Quran dan Sunnah. Syaitan tidak pernah jemu menarik anak Adam utk mengenalinya.

      Delete
  9. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
    -Cicit Hang Jebat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguih ko ni tapi x kene tmpat.... xpyah lh dok nyemak kat sini...lu pikir ler sndri.....ganggu komuniksi org bkn.dkwah nmenyer rrrr. Cube ko buat blog ko sndri n invite org view blogko tuu baru tahu nilai diri kite tu

      Delete
    2. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    3. Apa makna najis mughalazah?
      Errrr errrrr errrrr

      Delete
    4. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  10. cikgu ini mesti geng 'murid2..kalau bos kita perangai buruk 9,perangai baik 1,murid2 tgk 1 yg baik dia tu' ... 'murid2 ..kalau x mau sokong BN,jgn guna jalanraya..nanti pesan kat mak ayah ya' .. serta x bolh nak bezakan antara kerajaan & parti.. kesian anak2 cikgu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. Murid; apa makna najis mughalazah?
      Datuk: errrrr errrrr errrrr

      Delete
    3. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  11. Melentur buluh biarla dari rebungnya-kene terapkan kat minda generasi Y supaya jgn undi parti korup rasuah seperti UMNO dan BN tu-Jangan jual Malaysia seperti UMNO dan buat dan jangan jadi bodoh mcm menteri Hasan Malek-PRU 14 insyallah pembangkang mentadbir Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. Buruk betul perangai cukgu tu. Mak bapak hantar skolah suruh ajar ikut silibus, dia ajar subjek parti bn plak.

      Nak ajar parti bn, berhenti jadi cikgu la

      Delete
    3. yang ajar parti PR baru bagus...tak gitu???

      Delete
    4. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  12. Mari sama-sama berdoa
    Tapi berdoalah kepada Allah
    Jangan gunakan blog ini untuk berdoa

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan dosa2ku, dosa ibu bapaku serta kaum muslimin dan muslimat. Matikan aku dalam iman dan jauhkan aku dari neraka jahanam".
      -Cicit Hang Jebat

      Delete
    2. Umno doa guna blog. Lebih afdal

      Delete
    3. Apa makna najis mughalazah?
      Error error errr

      Delete
    4. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  13. Cikgu sekolah rendah, biasa la. Tahap spm masuk maktap aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  14. cikgu yang sokong PR dan menghasut anak murid supaya benci BN baru profesional.. tak gitu???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  15. BN Yahudi..mmg patut dibenci....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  16. C. Suhaimie: Berbahasalah dengan sebaiknya. Ingat peribahasa orang Melayu, "paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih"
    Azeman: mengata dulang paku serpih lah cikgu DBP pun ckp camtu.. cikgu spm dpt brp ni, xyah spm lah, upsr brp A?
    C. Suhaimie: eh ko jgn melawan azeman cikgu ada master taw dg44 tue..
    Azeman: eleh degree pun subsidi bukan pasai pandai, master pun pentadbiran pendidikan... 44 pun pasal time based.
    (Kelepap) kena tumbuk kemudian pijak.
    Azeman: adeh3
    ***

    Sistem pendidikan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  17. Agaknya cikgu tu ingat umno yg bayar gaji dia kot...kah..kah..kah...kelakar...kah..kah..kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makruh tahrim – Petikan dari “170 Solat-Solat Sunat”, Abd Rahman Mukhlis, Terbitan Jasmin Enterprise, ms 8-9 ;

      Fuqaha Syafi’iyah berpendapat bahawa makruh tahrim hukumnya melaksanakan sembahyang sunat tanpa sebab, dan sembahyang itu dipandang tidak sah jika dilakukan dalam lima waktu berikut:

      1. Selepas sembahyang Subuh yang dilaksanakan secara tunai (bukan sembahyang qadha’), hingga matahari menyingsing sepenggalah.

      2. Ketika matahari terbit hingga menyingsing seperti galah.

      3. Selepas melakukan sembahyang Asar yang dilaksanakan secara tunai sekalipun ia dijamak dengan Zuhur pada waktu Zuhur (jamak taqdim).

      4. Ketika matahari berwarna kuning, hingga terbenam seluruhnya.

      5. Ketika matahari benar-benar berada di atas kepala (di tengah-tengah langit) hingga gelincir ke Barat. Kecuali waktu Istiwa’ (matahari berada di tengah-tengah langit pada hari Jumaat.

      Bagaimanapun, jika sembahyang yang dilakukan itu ada sebab yang mendahuluinya seperti sembahyang Tahiyyatul Masjid, walaupun khatib sudah berada di atas mimbar, sembahyang Sunat Wuduk dan sembahyang Sunat Tawaf sebanyak dua rakaat.

      Begitu juga sembahyang yang mempunyai waktu terkait (muqayyad), seperti sembahyang Istisqa’ dan sembahyang Gerhana Matahari. Maka hukumnya adalah sah tanpa dimakruhkan, sebab ia terkait dengan turunnya hujan dan terhalangnya cahaya matahari.

      Adapun melaksanakan sembahyang sunat ketika bilal qamat adalah makruh tanzih, kecuali ketika qamat sembahyang Jumaat. Sembahyang sunat yang dilakukan ketika bilal sudah qamat pada sembahyang Jumaat adalah haram hukumnya.

      p/s : jangan pernah jemu untuk memohon keampunan kerana syaitan tidak pernah jemu untuk menarik anak Adam untuk bersamamya didalam neraka..nauzubillah..

      Delete
  18. Fazidah,
    Bila sokong pr, orang tu perlu di'fixed'. Pergi fix kepala and a dulu.

    ReplyDelete
  19. Cikgu zaman sekarang.
    Kerja kureng. Mengampu lebeh.
    24/7 pikirkan duit.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...